Acupunctuur, Tuina

Stress en acupunctuur

Iedereen ervaart wel eens spanning of stress. Dat is heel normaal en zelfs functioneel. Als je moet rennen voor je leven is een gezonde dosis spanning heel nuttig. Ook de spanning voor een wedstrijd of optreden is heel bruikbaar. De spanning maakt je extra alert en je spieren zijn klaar voor actie.

Het lichaam kan prima herstellen van een stressvolle gebeurtenis of periode. Een probleem wordt het pas als de stress te heftig is of te lang aanhoudt en je niet voldoende kans krijgt om te herstellen van de (in)spanning. Je kan dan allerlei klachten ontwikkelen en raakt langzaam uitgeput.

Stressreactie

Als er een stressvolle gebeurtenis plaatsvindt gebeuren er verschillende dingen in je lichaam.

Allereerst zorgen de hersenen ervoor dat adrenaline en noradrenaline vrijkomen zodat het lichaam in een staat van paraatheid wordt gebracht:

  • je bloeddruk stijgt
  • je hartslag gaat omhoog
  • hart, hersenen en spieren krijgen veel bloed, de andere organen en ook de huid krijgt minder bloed (dat zie je o.a. aan een bleek gezicht en ook de spijsvertering en het immuunsysteem gaan op een laag pitje)
  • je spieren spannen zich aan
  • je ademhaling versnelt
  • het zweet breekt je uit

Kortom je bent extra alert en klaar om te vluchten of te vechten.

Vlak daarna worden de bijnieren gestimuleerd cortisol te produceren. Cortisol zorgt er o.a. voor dat er voldoende energie vrijkomt om de stressreactie uit te voeren.

Als de stresssituatie is afgehandeld komt een periode van herstel. Het immuunsysteem krijgt weer volop energie om eventuele schade te herstellen en ook andere functies normaliseren weer. Energievoorraden worden weer aangevuld. De bloeddruk kan dalen, de hartslag wordt weer rustig, spieren mogen ontspannen enz.

Chronische stress

Als de stress te heftig is, de stressvolle periode te lang duurt of als stressvolle gebeurtenissen elkaar te snel opvolgen dan blijf je in een voortdurende staat van paraatheid. De stresshormonen blijven je opjagen. Je blijft alert en je spieren blijven gespannen, zodat je elk moment in actie kan komen. Er is onvoldoende gelegenheid voor herstel. Dat zorgt ervoor dat je allerlei klachten kunt gaan ontwikkelen. Dat varieert van hoge bloeddruk, hoofdpijn, slaapproblemen, prikkelbaarheid, concentratieproblemen, depressiviteit, paniekaanvallen, vermoeidheid, pijnklachten enz. tot totale uitputting.

Wat kun je zelf doen

Om chronische stress te voorkomen is het heel belangrijk om een juiste balans te vinden tussen inspanning en ontspanning. Daarnaast is het belangrijk dat je vroege waarschuwingssignalen opmerkt. Je kan dan denken aan prikkelbaarheid, hoofdpijn, slaapproblemen, vermoeidheid, gespannen schouders enz.

De stress vermijden is natuurlijk de beste optie, maar dat kan niet altijd. Wat je wel kunt proberen is om meer ontspanning te zoeken zodat je de kans krijgt tussendoor op te laden. Om te ontspannen kun je bij voorbeeld een wandeling maken, liefst in de natuur. Probeer in stressvolle tijden een dagelijkse wandeling in te plannen, bij voorbeeld na het avondeten. Al ga je maar een kwartier naar buiten, je knapt er toch even van op.

Inmiddels zijn er ook al veel apps die je kunnen helpen om stress te verminderen en negatieve gedachten te verdrijven. Een leuke gratis app is Happify. Maar je kunt ook kiezen voor een meditatie app zoals Headspace (Engelstalig) of Meditation Moments (Nederlandstalig).

Ook zijn er specifieke supplementen die je helpen om je stresssysteem te ondersteunen zodat de stress je minder ondermijnt zodat je het langer vol kunt houden.

Maar soms lukt het niet om ontspanning te vinden en de stress te verminderen. Je hebt geen invloed op de oorzaak van de stress of je bent in een vicieuze cirkel terecht gekomen.

Lukt het je zelf niet of onvoldoende om je stress en de klachten die daaruit voortvloeien onder controle te krijgen? Dan kan ik je met acupunctuur helpen.

Acupunctuur bij stress

Met acupunctuur kan ik de hoeveelheid stresshormonen verlagen, waardoor alle lichamelijke functies weer normaal kunnen verlopen. Vaak merk je al snel dat de spanning in je lijf en in je hoofd afneemt. Dat kan heerlijk ontspannen voelen, maar als de spanning al langere tijd een rol speelt kun je je na een behandeling ook juist tijdelijk extra moe voelen. Je kunt het vergelijken met een elastiekje wat lange tijd onder spanning heeft gestaan. Als je het losmaakt zal het eerst even slap hangen voordat het zijn vorm weer krijgt.

Door het verminderen van de spanning ga je weer beter slapen. Dat is belangrijk om het herstel te bevorderen en energiereserves weer aan te vullen. En zo kunnen je klachten verminderen of verdwijnen!

Nieuwsgierig of ik jou ook kan helpen? Neem contact met me op, dan kijken we samen wat ik voor je kan betekenen.

 

Foto: Designed by yanalya