Acupunctuur, Tuina

Koolraap met spekjes

Koolraap, niet de meest sexy groente om te zien, maar echt een wintergroente die het proberen waard is! Er zit veel vitamine C in, waardoor hij ook wel de citroen van het noorden wordt genoemd. Verder zitten er ook nuttige mineralen in, zoals calcium, magnesium en kalium. Genoeg redenen om het eens op het menu te zetten! Hier kun je alle voedingsstoffen van de koolraap op een rijtje vinden.
Je kunt de koolraap koken, stoven, frituren (lekker alternatief voor frietjes) of rauw eten.
Voor het recept van de maand heb ik gekozen voor een combinatie met spekjes, lekker hartig!

Ingrediënten

1 kleine koolraap
1 ui
1 teentje knoflook
1 rode peper
handje verse koriander
milde olijfolie of kokosolie
gerookte spekreepjes

Bereiding

Schil de koolraap en snijd deze in kleine blokjes. Kook de blokjes beetgaar in 10 – 15 minuten.
Snipper de ui en pers de knoflook.
Verwijder zaad en zaadlijsten van de rode peper en snijd deze fijn.
Hak de koriander fijn.

Bak de ui, knoflook, rode peper en koolraap in de olie. Schep regelmatig om.
Roer na 5 minuten de koriander en de spekreepjes erdoorheen en laat op laag vuur nog 5 minuten bakken. Als het te droog wordt kun je een klein scheutje water toevoegen.

Eet smakelijk!