Acupunctuur, Tuina, Orthomoleculaire therapie, Metabolic Balance®, Eet je gezond

Help, ik ga met vakantie

Het is weer de tijd van het jaar dat mensen met vakantie gaan of hun vakantie aan het plannen zijn. In deze tijd van het jaar krijg ik geregeld de vraag ‘hoe kan ik de vakantie doorkomen zonder weer met extra kilo’s thuis te komen’. De mensen die dit vragen zijn juist aan een gezond eetpatroon gewend en zijn bang in de vakantie te ver af te dwalen.

Mijn eerste antwoord is altijd dat je vooral ook moet genieten van de vakantie, het hele strikte van het begin een beetje moet loslaten. En dat het niet allemaal loopt zoals thuis dat is ook juist de charme van de vakantie, het is allemaal net ff wat minder MOETEN. Je mag op je vakantie gerust lekker genieten van extraatjes die je door het jaar heen thuis meestal laat staan.
Maar het is ook niet nodig om alle remmen los te gooien en alles te eten en drinken waar je zin in hebt. Op den duur word je daar niet echt gelukkiger van, op een gegeven moment voel je je niet lekker meer, heb je toch weer dat opgeblazen gevoel of die beruchte dip na het eten of in de middag, en je raakt volledig uit balans en dan kost het later weer veel moeite om de balans te herpakken.

Om je te helpen heb ik een paar concrete tips voor je, zodat je kunt genieten van je vakantie zonder veel extra kilo’s mee terug te nemen.

Tip 1 Geniet van lokaal, vers, onbewerkt eten

Bijna overal is volop verse groente en fruit te koop. Bezoek eens een lokale markt en kijk wat daar allemaal ligt. Of je nu zelf kookt of uit eten gaat, probeer veel van die verse producten in je maaltijden te krijgen. Op veel plekken aan zee kun je ook lekker verse vis kopen, recht uit zee. Daar kan geen kweekvis tegenop!

Tip 2 Hou je aan 3 maaltijden per dag

Het risico op vakantie is dat je de hele dag door aan het eten bent. Dat is hartstikke leuk, gezellig en lekker, maar zorgt er wel voor dat je snel uit balans raakt. Een keer iets tussendoor is natuurlijk helemaal niet erg, maar probeer als basis 3 goede maaltijden te eten. Dan heb je die tussendoortjes helemaal niet nodig. En ja zult merken dat het ook leuk, lekker en gezellig is zonder de hele tijd te eten!

Tip 3 Drink veel water

Het is altijd goed om voldoende water te drinken, zeker ook op vakantie en zeker ook als het warm is. Gooi af en toe wat (Keltisch) zeezout in je water om mineralenverlies door veel zweten aan te vullen en zet een kan of fles met water met schijfjes citroen en verse munt klaar. Lekker verfrissend!

Tip 4 Ga lekker bewegen

Ook als je een luie strandvakantie hebt is een lange strandwandeling ’s morgens vroeg of in de namiddag heerlijk. Of ga een leuk stadje bezoeken, doe een strandspel of ga eens lekker echt zwemmen in plaats van alleen pootje baden. Huur een dag een fiets, ga een bergwandeling maken, kayakken, of bedenk zelf maar wat je allemaal nog meer kunt doen op jouw vakantiebestemming. Bewegen op vakantie gaat prima en je hebt er waarschijnlijk meer tijd voor dan thuis. Benut die tijd!

Tip 5 Uit eten hoeft niet overdadig te zijn

Op vakantie ga je waarschijnlijk wat vaker uit eten. Dat hoeven niet altijd uitgebreide maaltijden met veel gangen en veel bijgerechten te zijn. Een rijk gevulde salade kan ook heerlijk zijn en brood en frites hoef je er niet altijd bij te eten. En wat dacht je van heerlijke verse vis met allerlei verse groente erbij? En zit er ergens een saus bij die je eigenlijk niet wilt, vraag dan gewoon of ze die weg kunnen laten. Op veel plekken vinden ze die vraag helemaal niet gek!

Tip 6 Wees voorzichtig met verleidingen zoals alcohol

Een lekker glas wijn, een biertje, een ijsje, … allemaal hartstikke lekker op z’n tijd. Maar het hoeft niet iedere dag en het hoeft ook niet veel. Maar ontzeg jezelf ook niet teveel want dat hou je niet vol en als je dan zwicht gaat meestal de rem er helemaal af. Bedenk dat de eerste hap/slok altijd het lekkerst is. Kies bewust wanneer je wel en wanneer je niet iets neemt. En als je het neemt, eet of drink het bewust en geniet er ook van. Drink bij een glas alcohol ook altijd een glas water. En vraag je bij het volgende glas af of je er echt zin in hebt of dat 1 glas eigenlijk wel genoeg was. Probeer in ieder geval te voorkomen dat je gedachteloos het lekkers naar binnen werkt zonder er bewust van te genieten. Dat is hartstikke zonde!

Tip 7 Luister naar je lichaam

Het blijft ook op vakantie belangrijk om goed naar je lichaam te luisteren. Heb je toch weer een opgeblazen gevoel, heb je ineens een enorme dip of voel je je te vol? Ga voor jezelf na waardoor dat gevoel veroorzaakt is. En kies bewust voor het genot van de boosdoener met de vervelende gevolgen achteraf of voor een fris en energiek gevoel gedurende de hele dag. Wat je kiest maakt niet uit, als je er maar over nadenkt en bewust kiest. Dan hoef je je ook niet schuldig te voelen achteraf! En blijkt dat je toch niet blij bent met je keuze, kies de volgende keer iets anders!

Ik wens je een hele fijne vakantie!